Hielko

Hielko

Welkom

Welkom op mijn blog over Roofvogels en Valkerij.
Ik ben sinds een aantal jaar werkzaam op de Roofvogelboerderij in Berkel en Rodenrijs. We trainen hier verschillende roofvogels, uilen en andere soorten vogels zoals ooievaars, pelikanen en raven. We geven roofvogelshows in het Archeon en op locaties in heel NL. Daarnaast geven we hier veel workshops zodat mensen ook zelf kunnen vliegen met de roofvogels en uilen!




dinsdag 5 juli 2011

Nieuwe eigen vogel.

Al een tijdje was ik op zoek naar een sperwer om te gaan vliegen,maar kwam maar geen mooie tegen!
Tot ik op een dag eens naar de buurman ging(handelaar) want hij had ze wel zitten.
Dus ik er heen met Ben wij sperwers kijken en echt allemaal...Lelijk en kaal!
Nou dat verhaal had ik dus geen zin in dus, helaas!
Tot we ineens langs een voliƩre liepen, luikje opende en keken....wat is dat nou weer??!!
Het is geen sperwer....ook geen havik...maar wat dan wel?
Het was een Afrikaanse Havik Accipiter tachiro is de Latijnse naam.
Pracht vogeltje,slecht in de staartpennen maar dat komt wel goed.
Dus na een paar dagen goed er over na te hebben gedacht heb ik toch de beslissing gemaakt om hem te nemen!
Dus nu ben ik de trotse eigenaar van een Afrikaanse Havik!....met een gemillimeterde staart...

Nou zit de vogel nu in de muit,alleen als de nieuwe veren gaan groeien worden die niet ondersteund door de oudere veren want die zijn afgebroken!
Dit ging een probleem worden dus ik had besloten te staart te gaan stiften,met stiften maak je gebruik van een nieuwe veer die je dus in de overblijfselen van de oude veer stift met een stukje bamboe!
Klinkt allemaal vrij simpel maar zo gezegd zo gedaan, ik met de havik naar huis gereden en daar samen met mijn maat Leo de vogel gestift!


De eerste veer geplaatst,hier kan je goed zien hoe slecht de staart er aan toe was.

Ook het stiften is nogal een kunst en moet met vreselijk precisie gedaan worden,anders zitten de veren scheef en ondersteunen deze de nieuwe veer niet goed genoeg.
Dit is gelukkig goed gelukt,de havik heeft nu sperwer veren in zijn staart en ziet er weer een stuk beter uit!


hier kan je goed zien dat de nieuwe veren al doorkomen,de lange veren zijn allemaal stiftveren.


Deze veren zal hij gaan muiten(er is er al 1 gemuit) en dan zullen zijn originele op een goede manier aankunnen groeien met ondersteuning van de gestifte veren!



Hier komt dan ook weer het gezegde vandaan: Pronken met andermans veren!!

Dit is hem dan, pronkend met andermans veren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten